tirsdag den 23. august 2011

Jeg skammer mig, og næste gang jeg vil brokke, vil jeg have i baghovedet, at folk ville dø for at være i min position


23-08-2011
Det var endnu engang en udmattende dag. Jeg vidste at en masse lektier ventede mig. Og Jeg skulle lige til at brokke mig til min elskværdige søster, som vanligt bare lod mig vrøvle, om hvor belastende det var at skulle skrive en blog, på så kort varsel. En blog som var tilgængelig for hele skolen og formentligt skulle læses for klassen. Men inden jeg nåede så langt, blev der i Nyhederne vist billeder af børn der groft var udsatte for tørke.

Jeg kunne mærke den dårlige samvittighed gro i mig og en tåre blev til flere. Vi erkender og er bevidste om at størstedelen af verdens befolkning lever i almen fattigdom og elendighed. Vi værner om menneskerettigheder velvidende om de mange overgreb der er.
Det er rettigheder der sikrer muligheden for at udvikle sig på baggrund af egne lyster og evner. Rettigheder der sikre eksistensbetingelser og ytringsfrihed.
Og dog melder spørgsmålet hvad er virkeligt?
”… præstere virkelighedserkendelse rent principielt fungerer som en udpræget overlevelseskvalitet i en verden…” citat skrevet af Per Bruus – Jensen.
Mennesket er en del af den verden den lever i, og således lever verden også i mennesket. En tanke skabt af Per Bruus - Jensen. Virkeligheden er i bund og grund et uhyre abstrakt begreb, og dog et tankevækkende og fascinerende fænomen. Virkeligheden er et fænomen med: ”flere ansigter”, som Per Bruus – Jensen udtrykker det. Af den grund er det vigtigt at føre alle ansigter frem i lyset, for at forstå virkelighedskomplekset. Den virkelige verden er et begreb der indebærer følelser, forestillinger, behov, ønsker osv. Altså er ”Den virkelige verden” et subjektivt begreb hvilket indikerer at ”Den virkelige verden” er en verden udelukkende af privat karakter.
Jeg kæmper hårdt for et godt snit i gymnasiet, mens størstedelen af mine medmennesker kæmper for at overleve. Dette er deres virkelighed.
Selvom min verden sandsynligt nok ville være et paradis i forhold til deres, må vi indse at enhver virkelighed består af dilemmaer. Det gælder skam bare om at stille sig selv spørgsmålet, er det værd at brokke sig over?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar