lørdag den 22. september 2012

Firenze 3.n Program

3Studierejse til Firenze 3.n Program
Grupperejse til Firenze med Easy Jet, 6 dage/5 nætter 23.-28/09 2012
Bemærk, at der stadig kan komme tilføjelser og evt. ændringer

Der ser ud til at være gratis trådløs Internet på hotellet ;O)
(Gå ind på linket og se billeder af værelserne. Det ser rigtig hyggeligt ud)

I nødstilfælde kan turlederne træffes på mobiltelefon:  24601184 (LJ)   42330587 (HW)
Telefon nr. på hotellet: +39 055 21851 (dette er det rigtige)

Søndag den 23/09
Rejsedag
Vi mødes på Odense Banegård kl. 3.30. På perronen, da selve banegården er lukket
Vi skal med toget IC190 til Kbh Lufthavn, Kastrup kl. 3.42 Vogn nr. 5 plads nr. 31-58
Hvis det er lettere at stå på i Nyborg er der afgang kl. 4.00 - men det skal aftales med HW inden!
Ankomst Kbh Lufthavn: kl. 5.57
Indchecking fra kl. 7.55 Flyafgang 2654

København - Milano Malpensa 09:55 - 12:00

I må gerne medbringe en madpakke, som I kan spise i flyet eller i bussen på vej til Milano. Der bliver gjort et kort stop på 15-20 min ved en “autogrill” på busturen. Det er måske lige nok til, at man kan spise lidt. Men vi kan ikke få lagt et længere stop ind.

Bustransfer Milano – Firenze ca. 5 timer 304 km.

Mandag den 24/09

Orienteringsløb i Firenze – hele dagen.
Hold selv pauser og spis frokost, hvor det passer ind i jeres program. Svarene afleveres til lærerne om aftenen. Der vil være en præmie til bedste besvarelse!

Fælles aftensmad på en restaurant for hele klassen. I skal selv holde øje med forslag til, hvor vi kan spise, når I er på jeres orienteringsløb.

Tirsdag den 25/09

Besøg på Galileo-museum Museo di Storia delle Scienza, kl. 10.45-13.  Vi samles i hotelreceptionen kl 10 og går sammen derhen.

Vi får en rundvisning kl 11.15-13.00. Vi bliver guidet gennem museets to hovedsale, og ender i det private bibliotek. Temaet for rundvisningen er ”Medicinens historie”, og foregår på engelsk. Vores guide hedder Karen Giacobassi.
Inden selve rundvisningen er der mulighed for at se de interaktive lokaler i museets stueplan samt boghandlen. Museet lukker kl. 13.

Eftermiddag: Byvandring 1 med oplæg
·         Santa Croce: Giottos freskoer i bla. Peruzzi-kapellet, her ligger Galilei begravet. På hans monument er hans bedrifter symboliseret. Bemærk statuen af Florence Nightingale og Michelangelo´s grav. Gruppe 5 fremlægger.
·         Piazza della Signoria/Palazzo Vecchio/ Ponte Vecchio: Gruppe 7 fremlægger.
·         Santa Maria del Carmine – Branchacci-kapellet (åbent 10-16.30, entre)
·         Palazzo Pitti (Palatina Galeriet) (åbent 9-19)
·         Tidlig aftentur i Boboli-haven (åbent til 1 t før solnedgang – ca. kl. 19)

Måske fællesspisning igen – eller for dem, der har lyst til det!
Onsdag den 26/09
kl.7:55 Heldagstur til Piza, Vinci og Vinslot

Kl. 07:55 er der afgang fra Piazza San Marco hjørnet af Via La Pira. Det er det tætteste man kan komme med bus på Hotel San Marco.
Piza: Domkirken, Dåbskapellet, Klokketårnet og den Monumentale Kirkegård.
Gruppe 1 holder oplæg ved det skæve tårn.

Kl. 12:30 er der afgang fra Pisa til Vinci

Gruppe 2 fremlægger i eller ved Vinci ved museet.

Vinci er den lille bjergby hvor Leonardo da Vinci er født.

I greverne Guidi's borg fra 1200-tallet ligger Da Vinci-Museet med rekonstruktion af Leonardos tekniske og videnskabelige opfindelser. Blandt de udstillede ting er træmodeller af Leonardos maskiner og opfindelser baseret på tegninger fra hans notesblok, som er vist ved siden af. Der er også modeller af de kraner og hejsemaskiner, som Brunelleschi designede for at kunne bygge kuplen på Santa Maria del Fiori.

Kl. 16:00 er der afgang fra Vinci til vingården

Gruppe 6 fremlægger – måske finder vi et smukt sted?

Vingården ligger i Dianella Fucini Montalbano, i et mindre Chianti DOCG område, der er særlig egnet til at producerer vine med intense og bløde aromaer. Gården ligger i byen Vinci. Villaen kan dateres tilbage til 1500 tallet.
Palæet blev brugt som en jagthytte af Medici i 1900 og var beboet af digteren Renato Fucini og hans familie.
Stedet er på 90 hektar, hvoraf 25 er vinmarker og 30 er olivenlunde.
Traditionen for vinfremstilling daterer sig tilbage til slutningen af ​​1700, som det fremgår af skrifter fra Renato Fucini.
I dag er Francis og Veronica Passerin ejer af stedet og følger personligt alle faser af produktionen fra drueplukning til vinkælderen og tilbyder et udvalg af produkter fremstillet i den tro, at enhver vin skal være et udtryk for deres område oprindelse.
Ønsket om at introducere deres produkter og produktionsprocesser har ført til skabelsen af ​​et museum for vinproduktion i de historiske kældre.
Museet, parken, Villa Medici og kapellet er en del af rundvisningen for de besøgende på vingården.
Dianella Fucini Gården producerer følgende vine:

- Chianti DOCG  "Farm Dianella Fucini"
- IGT Toscana Rosso "De vigils Blacks"
- IGT Toscana Rosso "Den dumme Giuncaie"
- Chianti Riserva DOCG "Farm  Dianella Fucini"
- IGT Toscana White "Clear og skyer

Huskeliste til, hvad man har valgt at indtage på vinslottet:
1. lidt spiseligt= bruchetta, olivenoliesmagning og vand til 90 kr.
Nora, Hodan, Afaf, Alaa
2. Vinsmagning “Donna Ida” Smagning af 2 af stedets vine. Pris pr person 100 kr.
Nana
3.Vinsmagning ”Donna Rita” Bruchetta, pølser, ost og smagning af 2 af stedets vine. Pris pr person 150 kr.
Hanne, Lisbeth, Katia, Emilie, Emil, Johannes, Alexander, Nicolaj, Anne Sofie, Julie, Pernille, Camilla, Maria, Johan, Sabine, Quyen, Michael, Anna

kl. 19:00 er der afgang fra vingården til hotellet – forventet ankomst til hotellet kl. ca. 20:00

Torsdag den 27/09

Fælles byvandring 2 med oplæg
Vi mødes kl 8.45 i receptionen.
·         San Marco (kirke åben 7-12.30, 16-20, museum åbent 9-14 (13.30))
·         Vi går forbi San Lorenzo og kigger ind – Det gamle Sakristi (Brunelleschi og Donatello)/Niels Steensens grav/ Klostergården/Mediciernes bibliotek / Mediciernes gravkapel /Ny Sakristi: Michelangelo. I et kapel er kuplen forsynet med himmelkuglen med bl.a. ekliptika, stjernetegn og planeter.
·         Santa Maria del Fiori(Duomo) – Battistero (dåbskapellet) : Gruppe 4 fremlægger.
·         Santa Maria Novella (åbent 15.30-18) : Astronomiske instrumenter af Danti
·         Resten af dagen er fri til, hvad I har lyst til. Husk altid at gå sammen i grupper på 2-3 personer. Måske kan I besøge verdens mest besøgte kunstmuseum Uffizi (en halvanden time før lukketid kan køerne være kortere)
Fredag den 28/09

Pakning!
Afgang fra hotel kl 10.00
Bustransfer Firenze – Milano bustur ca. 5 timer.

Incheckning kl. 15.55-17.15
Flyafgang 2655
Milano Malpensa - København 17:55 ankomst Kbh  kl 20:00

Afgang KBH Lufthavn kl 22.02 Vogn 14 Plads BSB, Øresund
Ankomst København H kl. 22.16 Togskift
Afgang København H 22.30 Vogn 14, plads 54-57, 61-87
Ankomst Odense kl. 00.11

Bagage:
 1 stk. håndbagage og 1 stk. kuffert. Den samlede vægt må ikke overstige 20 kg.
Håndbagagens max mål: 56 x 45 x 25 cm
Guide til regler om væske i håndbagagen
  • *Væsker eller flydende stoffer i håndbagagen skal medbringes i beholdere, der maksimalt kan rumme 100 milliliter (én deciliter).
  • Du må gerne medbringe mere end én beholder, men ikke flere end der kan være i en plastpose med et rumfang på én liter. Det er kun tilladt at medbringe én af disse poser pr passager.
  • De danske myndigheder anviser, at det skal være en 'gennemsigtig og genlukkelig pose på maksimalt én liter. Lukkesystemet skal være en del af selve posen. Som poser kan man for eksempel anvende genlukkelige ”fryseposer”, som kan købes i mange større supermarkeder.'
  • Anskaf en pose, der lever op til myndighedernes krav - og pak væskebeholderne i denne.

Husk at medbringe
·         Pas
·         Lommepenge i euro (I skal naturligvis være klar over at lommepenge også skal dække mad, kun morgenmad er inkluderet i prisen. Vi TROR alle entreer er dækket ind i prisen men det KAN godt være at I skal betale entré nogle steder. Regn med at priserne ca. er som i Danmark)
·         Det blå sygesikringsbevis og det gule sygesikringsbevis.
·         Studiekort
·         Pengekat (taske til om halsen, om maven eller?, så jeres værdier er sikret)
·         Telefonnummer, så du kan spærre dit kreditkort og/eller din mobiltelefon, hvis uheldet skulle være ud.
·         Policenummer på forældrenes forsikring.
·         En god ide kan være at scanne dine kort oplysninger og sende den på en mail til dig selv, så har du altid adgang til det overalt !!
·         Eventuel medicin/hovedpinespiller.
·         Elstiksadapter: Der er anderledes el-stik i Italien end Danmark. Køb evt. en universal-adapter der kan bruges i Italien samt andre lande.
·         Gode sko/sandaler, som man kan vandre rundt i hele dagen.
·         Eventuelt madpakke til den første dag.
·         Måske drikkedunk til den første dag - jeg vil ikke anbefale at drikke vandet fra hanen. Man kan også bare købe noget vand i lufthavnen. Husk at man ikke må tage vand med hjemmefra i håndbagagen

tirsdag den 1. maj 2012

Nana: Engang for 100 år siden

En gang for 100 år siden (ikke helt så lang tid men nogle gange føltes det sådan) var det fedeste man kunne lave en fredag aften, at sidde sammen med sin søster og se Disney Sjov. Det var længe før lektierne tog overhånd og festerne begyndte. Efterhånden blev det med fester og alkohol meget mere interessant. Alle snakkede om det, hvor sjovt det var, hvor fedt det var. Derfor blev den første rigtige klassefest, hvor vi måtte drikke blev arrangeret. Inde i mit hoved skulle jeg ikke drikke mig stangstiv og vælte rundt uden at kunne kontrollere mig selv.

Det skete så alligevel. Jeg husker kun meget få ting fra den fest. En af de ting jeg husker klarest er at vi står et par stykker udenfor. På den anden side af hækken, fordi vores forældre ikke måtte se det. Mine venner skulle ryge. Jeg havde aldrig røget før, og det var heller ikke planen at gøre det nu, og stod egentlig kun derude, fordi det var mine venner og jeg ville gerne være sammen med dem. Det var ikke gruppepres, for de pressede mig jo ikke. Jeg kunne nemt have sagt nej, men jeg var jo nysgerrig og faktisk virkelig interesseret i hvad det var, der gjorde at så mange mennesker blev afhængige. Jeg tog det første sug. Det var forfærdeligt, det smagte virkelig ulækkert, og jeg troede jeg skulle hoste mine lunger op. Jeg smed cigaretten væk med det samme og droppede enhver tanke om nogensinde at ryge igen.

1 års tid senere var den tanke dog helt glemt, da jeg igen stod med mine venner. Jeg vidste godt at det ikke var særlig sundt, men alligevel sagde jeg ikke nej. Denne gang var det ikke så slemt og faktisk rigtig hyggeligt, på en eller anden måde. Og det var jo kun den ene gang, det kunne der jo ikke ske noget ved. Der gik ikke mange fester, før jeg var med ude hver gang. Jeg vidste godt det var dumt, men jeg sagde til mig selv at så længe det kun var til fester, så går det nok.

Det gjorde det så ikke. Der gik ikke mange måneder før jeg tog mig selv i at ryge, også selvom jeg ikke var til fest. Ikke fordi jeg synes det var hyggeligt, men fordi jeg trængte til det.

Havde man spurgt mig for 4 år siden, havde jeg klart benægtet at jeg nogensinde skulle blive ryger. Jeg kan nok ikke helt svare det samme i dag. Jeg har erkendt at jeg er ryger og at det skal stoppe! Så nu er det bare om at tage en dag af gangen.

onsdag den 18. april 2012

Tips og trix

På det seneste (læs: 17 år) har jeg gjort mig en del tanker.  Dette har været alt lige fra overvejelser om, hvad jeg skulle lave til aftensmad, til hvad jeg skal bruge resten af mit liv på. Det har været febertanker, det har været sløve tanker på en varm sommerdag, det har været surrealistiske billeder, der dukker op lige på stadiet mellem, at jeg har været vågen og sovet. En del af dem har mundet ud i konklusioner, men mange spørgsmål står stadig ubesvarede hen for mig. En af de mere abstrakte overvejelser jeg har gjort mig, har været omkring universets opståen, livets, menneskenes, helhedens tilblivelse. Og når man nu er lige så langt ude og for længst har passeret det punkt, hvor nogen burde have stoppet op, set sig til bage og tænkt: ”Hør nu hov!” og have indlagt mig, så leder det naturligvis over i ganske basale eksistentielle overvejelser.
Især mens jeg gik på efterskole (ja, jeg er en af ”dem”), gjorde det, at jeg opførte mig særdeles underligt. Hver eneste gang nogen gad lytte til mig (i mere end ti sekunder ad gangen), diskede jeg så op med forklaringen om min egen manglende eksistens. Jeg kom med rimelig håndgribelige argumenter, der skulle fungere som bevis for, at jeg i virkeligheden bare er et foster af to af mine kammeraters fantasi, og at alle der påstår andet, samt påstår de kunen se mig/høre mig etc., i virkeligheden blev betalt af staten, for de her to venners uvidenheds skyld. De skulle simpelthen bare have lov til at blive i troen om, at jeg rent faktisk fandtes, mens der sad nogle store statsmænd et eller andet sted og tudede af grin.
Men som tiden gik, og flere og flere fik forklaringen, og jeg fik konstrueret flere og flere beviser for min påstand, begyndte jeg at ligesom kigge på tingene fra en anden vinkel. Jeg vil ikke sige, at jeg selv begyndte at tro på det, men sommetider strejfede tanken mig da. For hvis man tænker over det (stay with me guys), hvordan kan man så i virkeligheden være fuldstændig sikker på, at nogen andre end en selv overhovedet eksisterer? Jeg mener, selvfølgelig kan du gå hen og røre ved din sidemand, du kan puste Johs i øret eller træde Alaa over tæerne (men så sig lige undskyld, det er trods alt hendes fødselsdag), men hvem kan bevise for dig, at de ikke er noget, du har bildt dig ind?
Lad mig prøve at forklare min påstand: kun en brøkdel af din hjerne er bevist aktiv. Hvad nu hvis vi siger, at den sidste del blev brugt til at udtænke et komplekst univers til at holde sig selv beskæftiget, ja, nærmest  til at bringe sig selv komfort, en verden den selv besluttede at indgå i, uden din direkte viljekraft kunne gøre noget ved det, hvilket gør, at du som sådan ikke er i stand til at opfatte det faktum, at det er noget du selv har fundet på. Har du aldrig prøvet at have drømme, der var så virkelige, at du var nærmest forvirret, da du vågnede? I den slags drømme har du lige så tydeligt, som var du gået rundt i din hverdag, kunne mærke og se alt, hvad der er foregået omkring dig, og mit princip fungerer på samme måde. Du vælter måske i virkeligheden rundt i en falsk drøm, din fantasi har skabt for at stille dit tryghedsbehov tilfreds.
Lad os så sige, at du blev i stand til at kontrollere den her proces. Du kunne så A: vælge at gå i panik, eller B: vælge at udnytte det til din egen ultimative fordel. Skabe ting du altid har ønsket dig. Vælge hvem der skulle have lov at stå op om morgenen, vælge om din søster skulle brække næsen, eller om din eks skulle have snegle krybende ud ad ørerne. I så fald vil du have den totale magt, ingen vil kunne gøre noget, du ikke vil bifalde. Og i så fald: Tillykke, du er en gud.
Men så igen. Måske har jeg bare set for mange tegnefilm.

søndag den 15. april 2012

Tænk at frygten for at miste kan være så stor.

At frygten for at tabe noget kan blive så altoverskyggende, og bekymringen tager pusten fra dig hver gang tanken om det strejfer dig. Det gør ondt helt ind i hjertet.

Bekymringen bliver altopslugende. Den fylder hele hele hverdagen, og man er desperat for at se forbedringer. Men skaden ligger under huden, den kan ikke ses og det eneste jeg kan gøre er at gå og håbe, og bede - bede for hans liv og for hans sind, der langsomt smuldrer mellem fingrene på mig.
Jeg kan mærke det hver eneste dag. Han bliver mere og mere frustreret, mere og mere vred over at være indespærret, og kun høre fuglesangen og mærke den friske luft nogle få minutter om dagen. Ellers ser han ikke andet end hvide vægge, og det har drevet han til kanten af afgrunden. Det kan jeg mærke, han reagerer mindre og mindre på min stemme, står bare og hænger. Og dét skræmmer mig. At et væsen der før var så fuld af liv, kan blive en skygge af sig selv på få uger. Hvis hans appetit på livet er væk, hvor er min så?

Og hver eneste dag besøger jeg ham. Ser hvordan han langsomt sygner hen, og gør mit bedste for at aflede ham fra han evige indespærring. Men intet virker, og det er svært at forklare at det er for hans eget bedste. Det er vel også den der afmagt, det gør det svært. At jeg ikke kan forsikre ham om at det hele nok skal blive okay... For han forstår mig ikke.

Men jeg forstår godt ham. Jeg forstår godt hans frustration, men der er intet jeg kan gøre. Afmagten leder til den altoverskyggende bekymring, og frygten for at miste ham. Frygten æder mig op indefra, for hvad skal der ske hvis han ikke kommer sig? Hvad hvis hans sind ikke kommer sig efter den langvarige tid bag tremmer? Hvad hvis det kommer tilbage? Hvad hvis jeg ikke får ham tilbage?

Der er så mange spørgsmål, og ingen svar. Rendyrket usikkerhed, der gør luften så tyk at man kan skære i den. Usikkerhed, bekymring og frygt. Og så for nogen, kan aldrig har haft en samtale med. Men ord er ikke nødvendige med ham. Der er en anderledes forståelse. En forståelse der bygger på den respekt og ærlighed, der er svær at få hos mennesker.

Tænk at frygten for at miste et dyr kan være så stor. Men enhver hestepige kan forstå min bekymring. Vi gør alt for de små uldtotter.

onsdag den 14. marts 2012

Mit hjerte bløder

Jeg kan sidde og kigge ud i luften i flere minutter. Det eneste jeg kan føle er den hårde klump i maven. Den kom for flere uger siden samtidig med stødet i mit hjerte. For hver dag, der går, vokser klumpen sig større og større som en altopædende svulst, der prøver at tage livet af mig.
Jeg er lige ved at tro at det vil lykkes. Der er ikke lang tid til den dag, jeg har frygtet, og svulsten har på det seneste forvildet sig op i min hals. Jeg kan mærke den komme snigende som en lydløs tiger, der er klar til at dræbe i første hug. Snart vil den kvæle mig og tvinge mine øjne til at bløde de kostbare blå dråber. Jeg holder vejret. Hvis jeg trækker den bitre luft ind, vil det sprøjte ud af mig i stimer. Gråden. Spørgsmålene stilles igen og igen i mit hoved. Hvorfor den dag? Hvorfor mig? Hvordan kunne de gøre det? Sådan nogle liderkarle.
Jeg lukker øjnene, prøver at synke svulsten. Men det er for sent, den har hægtet sig fast på grådens rand. Jeg kan ikke trække vejret, så vinder den. Jeg vil kæmpe til den bitre ende. Svulsten får ikke lov at besejre mig.
Fortvivlet som jeg er, ynker jeg mig selv. Stakkel. Jeg kan næsten høre musikken danse let i min øregang. Jeg kan føle rytmen kilde mig i nakken, ja jeg kan sågar mærke vablerne på fødderne. Åh de dejlige vabler. Gid de blev mine.
Nu kan jeg altså ikke holde vejret længere. Det sortner for mine øjne og jeg er ved at besvime. Jeg trækker vejret dybt ind med et langt forpint gisp. Og svulsten overtager.. Gråden flygter op gennem min hals. Den tvinger mine stemmebånd til at give lyd fra sig. Men jeg stopper det i sidste sekund mens jeg fylder mine lunger med alt den luft de kan holde i sig. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Og sejren er min. Svulsten er kravlet lidt længere ned i maven igen. Men den er der endnu, det kan jeg mærke. Den minder mig om smagen af den dejlige fortyndede øl. Åh hvilken fryd. Jeg kan næsten føle det lækre lunkne skum på mine læber og jeg kan næsten fornemme sødmen gennem beruselsen. Hvorfor skal det gøre så ondt? Det er forår! Og jeg har fødselsdag! Mit voldsomme begær burde da tilfredsstilles.
Men ak. Mit hjerte bløder ved tanken om, at jeg ikke skal med til næste Mulerfest.